Brain Storming nyelvtanulási segédletei

BRAIN STORMING három évtizedes nyelvoktatási és fordítói tapasztalata és gyakorlata által kiérlelt módszerek és segédletek tárháza.

Bejegyzések

Friss topikok

Címkék

Címkefelhő

Sorozatpéldák és sorozatgyakorlás (BS) – avagy: megint azokról az ennivaló segédigékről egy kis főzés erejéig (COOK). Segédanyag angoltanároknak!

2012.09.26. 01:14 aforizmágus

http://biffleys.com/images/products/detail/1119dice003.jpgEgyik jól sikerült segédletem a segédigék komplex gyakorlására.

A segédigés lista használatát, és egyéb listák átfogó, nyelvtani jelenségekkel kapcsolatos gyakorlását SOROZAT-GYAKORLÁSNAK, vagy SOROZATPÉLDÁNAK nevezem. A sorozatgyakorlás egy nagyon egyszerű, ugyanakkor igen hatékony módszer kezdők és haladók számára egyaránt. A lényege: az egy nyelvtani kategóriába tartozó nyelvi elemek eleinte egyetlen változóval (szóval, kifejezéssel, stb.), majd egyenként más-más változókkal való végiggyakorlása. Az angolban ezt a segédigékkel, az elöljárókkal, az igeidőkkel, de bármilyen nyelvtani elemcsoporttal meg lehet tenni.

Itt a segédigékkel kapcsolatos alaplistámat és egy konkrét igével kapcsolatos megoldást mutatok be.

A segédanyagom kétoldalas: az 1. oldalon maga a lista található, míg a másik oldalon a lejjebb található konkrét igés példasor.

Tehát az 1. oldal anyaga:

***

 

segédige

 

jelentései

ÁLLÍTÓ ALAK

1

can

1

tud/képes –ni, -hat, -het

2

could

2

tudott/képes volt –ni, hatott, -hetett; tudna/képes lenne, -hatna, -hetne

3

may

3

szabad/lehet –ni, lehet, hogy …

4

might

4

esetleg, talán

5

will

5

fog –ni, hajlandó

6

would (·do/Æbe!)

6

–na, -ne; (·régebben szokott (csel.!)

7

Shall I/we …?

7

Csináljam?/Csináljuk? (utasítás/javaslat)

8

should

8

kellene -ni

9

(ought to)

9

(kellene –ni)

10

used to

10

annakidején, régebben, korábban szokott volt (de ma/napság/ már nem)

11

need (to)

11

szükséges -ni, kell –ni

12

must

12

kell, muszáj („szerintem is”); biztos

13

have/has to

13

kell –ni, (kötelesség) (külső kényszer)

14

(be=am, is, are; was, were, stb.) able to

14

képes –ni (aktuális!)

TAGADÓ ALAK

15

can not, cannot, can’t

15

nem tud/képes -ni, -hat, -het; biztos nem

16

couldn’t

16

tudott/képes volt –ni, hatott, -hetett; tudna/képes lenne, -hatna, -hetne

17

may not

17

nem szabad/lehet –ni, lehet, hogy nem …

18

might not

18

esetleg, talán nem

19

will not / won’t

19

nem fog –ni, nem hajlandó

20

wouldn’t (·do/Æbe!)

20

nem –na, -ne; ·régebben nem szokott (csel.!)

21

Shan’t I/we …? (ritka)

21

Ne csináljam?/Ne csináljuk?

22

shouldn’t

22

nem kellene, nem szabad

23

(oughtn’t to)

23

(nem kellene, nem szabad)

24

didn’t use to

24

annakidején, régebben, korábban NEM szokott volt (de ma/napság/ IGEN)

25

needn’t / don’t-doesn’t need to

25

nem szükséges, nem kell -ni

26

mustn’t

26

tilos, nem szabad –ni

27

do/does not have to

27

nem kell (nem feladata)

28

(be=am,is,are;was,were,stb) not able to

28

nem képes (adott helyzetben)

MÚLTIDŐSÍTETT ALAK

29

must have III

29

biztos + múlt

30

can’t have III.

30

biztos nem + múlt

31

could have III

31

tudott/képes lett volna –ni, -hatott volna, -hetett volna;

32

may have III

32

szabad volt, lehetett; lehet, hogy + múlt

33

might have III

33

esetleg, elképzelhető, talán + múlt

34

would have III

34

múlt + volna

35

should have III

35

kellett volna –ni

36

(ought to have III)

36

(kellett volna –ni)

37

didn’t need to

37

nem kellett/nem volt szükséges –ni

38

needn’t have III

38

felesleges volt (nem kellett, de megtették)

39

had to

39

kellett –ni

40

have/has been able to

40

(eddig, ezelőtt) képes /volt/ -ni (pl. ideje)

Segédige+ I.alak; segédige1 + not + segédige2 + segédige3 + főige; az alany utáni 1. segédige veszi fel a NOT-ot, és ez képezi a kérdést is = (Wh +) Segédige1 + Alany + s2 +s3 + főige

***

A táblázat alatt a segédigék használatára vonatkozó legfontosabb információk találhatók mindez szintén az 1. oldalon találhatók):

1. A segédigéket nagy általánosságban az igék 1. alakjával használjuk, ahol nem, az a listában jelölve van.

2. A tagadásban az Alany után lévő első segédigéhez kapcsolódik a NOT tagadószó; ha több segédigénk is van, akkor azok a NOT után következnek.

3. Kérdés képzéskor, ha kérdőszó is van a kérdésben, ami itt „Wh”-val van jelölve (mivel a 8 angol kérdőszóból 7 wh-val kezdődik, kivéve a HOW-t), akkor a kérdőszó után következik az (állításkor az Alany után álló) első segédige, majd az Alany, és utána a többi segédige.

És most következzen a segédigék használatát bemutató, egy szóval történő példasor.

(Ez van a táblázatos lap hátoldalán)

***

Segédigék használata, konkrét cselekvést jelentő igével (cook)

I cook. – Főzök.

  1. I can cook. – Tudok főzni. Képes vagyok főzni. Főzhetek.
  2. I could cook. – Tudtam főzni. Képes voltam főzni. Főzhettem.; Tudnék főzni. Képes lennék főzni. Főzhetnék.
  3. I may cook. – Szabad főznöm. Lehet főznöm. Lehet, hogy főzök.
  4. I might cook. – Esetleg főzök. Talán főzök.
  5. I will cook. I’ll cook. – Főzni fogok. Hajlandó vagyok főzni.
  6. I would cook. – Főznék. (Annakidején főztem /de ma már nem/.)
  7. Shall I cook? – Főzzek? (Akarod, hogy főzzek?)
  8. Shall we cook? – Főzzünk? (Szeretnéd, hogy főzzünk?)
  9. I should cook. I’d cook. – Kellene főznöm. (=Főznöm kellene.)
  10. I ought to cook. - Kellene főznöm. (=Főznöm kellene.)
  11. I used to cook. – Annakidején főztem, (de ma/napság/ már nem). Régebben főztem, (de ma/napság/ már nem). Korábban szoktam volt főzni, (de ma/napság/ már nem).
  12. I need (to) cook. – Szükséges főznöm. Szükség van arra, hogy főzzek. Kell főznöm. (=Főznöm kell.)
  13. I must cook. – Muszáj főznöm. Főznöm kell.
  14. He must cook. – Biztosan főz.
  15. I have to cook. I’ve got to cook. – Főznöm kell. (mert pl. mondták.)
  16. He has to cook. He’s got to cook. – Főznie kell. (mert pl. mondták.)
  17. I am able to cook. I’m able to cook. – Képes vagyok (most) főzni.
  18. You are able to cook. – Képes vagy (most) főzni.
  19. He is able to cook. – Képes (most) főzni.
  20. I can not cook. I cannot cook. I can’t cook. – Nem tudok főzni. Nem vagyok képes főzni. Nem főzhetek.
  21. He can not cook. He cannot cook. He can’t cook. – Biztos nem főz.
  22. I couldn’t cook. – Nem tudtam főzni. Nem voltam képes főzni. Nem főzhettem. Nem tudnék főzni. Nem lennék képes főzni. Nem főzhetnék.
  23. I may not cook. (mayn’t alak is előfordul, de ritkán) – Nem szabad főznöm. Nem lehet főznöm. Lehet, hogy nem főzök.
  24. I might not cook. (mightn’t alak is előfordul, de ritkán)– Esetleg nem főzök. Talán nem főzök.
  25. I will not cook. I won’t cook. – Nem fogok főzni. Nem vagyok hajlandó főzni.
  26. I wouldn’t cook. – Nem főznék. Annakidején nem főztem (de ma már igen).
  27. Shan’t I cook? – Ne főzzek? (Azt akarod, hogy ne főzzek?)
  28. Shan’t we cook? – Ne főzzünk? (Azt akarod, hogy ne főzzünk?)
  29. I shouldn’t cook. – Nem kellene főznöm. Nem szabad főznöm.
  30. I oughtn’t to cook. - Nem kellene főznöm. Nem szabad főznöm.
  31. I didn’t use to cook. – Annakidején nem főztem (de ma már igen). Régebben nem főztem (de ma már igen). Régebben nem szoktam volt főzni (de ma már igen).
  32. I needn’t cook. I don’t need to cook. – Nem szükséges főznöm. Nem kell főznöm.
  33. He needn’t cook. He doesn’t need to cook. - Nem szükséges főznie. Nem kell főznie.
  34. I mustn’t cook. – Tilos főznöm. Nem szabad főznöm.
  35. I do not have to cook. I don’t have to cook. – Nem kell főznöm. (Mert pl. nem mondták.)
  36. He does not have to cook. He doesn’t have to cook. – Nem kell főznie. (Mert pl. nem mondták.)
  37. I am not able to cook.I’m not able to cook. – (Most) Nem vagyok képes főzni.
  38. You are not able to cook.You aren’t able to cook. – (Most) Nem vagy képes főzni.
  39. He is not able to cook.He isn’t able to cook. – (Most) Nem képes főzni.
  40. I must have cooked. („I must’ve cooked.” formában is előfordulhat) – Biztosan főztem.
  41. I can’t have cooked. – Biztosan nem főztem.
  42. I could have cooked. („I could’ve cooked.” formában is előfordul.)– Tudtam volna főzni. Képes lettem volna főzni. Főzhettem volna.
  43. I may have cooked. („I may’ve cooked.” formában is előfordul) – Szabad volt főznöm. Lehetett főznöm. Főzhettem. Lehet, hogy főztem.
  44. I might have cooked. („I might’ve cooked.” formában is előfordul) – Esetleg főztem. Elképzelhető, hogy főztem. Talán főztem.
  45. I would have cooked. („I would’ve cooked.” alakban is előfordul.) – Főztem volna.
  46. I should have cooked. („I should’ve cooked.” alakban is előfordul) – Főznöm kellett volna.
  47. I ought to have cooked. – Főznöm kellett volna.
  48. Ididn’t need to cook. – Nem kellett főznöm. Nem volt szükséges főznöm.
  49. I needn’t have cooked. – Felesleges volt főznöm. Nem kellett volna főznöm. (=Nem kellett, de főztem)
  50. I had to cook. – Főznöm kellett.
  51. I have been able to cook. I’ve been able to cook. – Eddig képes voltam főzni.
  52. He has been able to cook. He’s been able to cook. – Eddig képes volt főzni.

***

Jó gyakorlást mindenkinek!

Szólj hozzá!

Címkék: fordítás angol angol tananyag példamondatok segédigék GPSV sorozatgyakorlás

A bejegyzés trackback címe:

https://bsnyelvtanfolyam.blog.hu/api/trackback/id/tr394803371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása