Az általános megoldási menet a kép minden aspektusát figyelembe veszi: a képen látható tárgyakat, személyeket, jelenségeket és történéseket, eseményeket, és a kép vizsgázóra való személyes benyomását is.
A következő 6 lépéses képfeldolgozási módszer mindenféle képpel kapcsolatban segítséget nyújthat. A képfeladatok többsége természetesen nem magáról a képről szól, hanem mindössze társalgási alapot nyújt egy „önálló témakifejtéses” feladathoz – egyfajta vizuális mankó. Megtévesztő módon ebben a feladatban nem a vizsgázó deskriptív képességeit vizsgálják, vagyis hogy mennyire pontosan és érzékletesen tud szavakkal leírni egy vizuális élményt; a feladatban elsősorban azt preferálják, ha a vizsgázónak „eszébe jut valami a képről”, vagy a saját véleményét fejti a kép témájáról.
Sajnálatos módon sokszor előfordult, hogy a vizsgáztatók visszaéltek ezzel a szubjektív szemponttal, és hiába adott valaki a saját értelmezésének és felfogásának megfelelő leírást az általa látott képről, ha nem azt mondta el, amit a vizsgáztató hallani akart, akkor nem fogadták el, bármennyire is helyes nyelvhasználattal fejtette ki a mondandóját.
A következőkben bemutatott „technika” túlnyomórészt a képen megjelenő dolgokra koncentrál, és csak az utolsó helyre tettem a személyes benyomásokra való utalást. Mindezt jó okkal tettem. Bármilyen képre lehet bárkinek valamilyen személyes interpretációja, ám a többségben ez nem azonnal alakul ki, vagy ha igen, azt nem tudja esetleg azonnal szavakba önteni – többségünk nem tud azonnal bármivel kapcsolatban „sztorizgatni”. Amennyiben a vizsgázó megtanulja, hogyan mondjon automatikusan néhány konkrétumot bármely képről, pár tucat feladat megoldása után kialakul benne az a készség, hogy a kép automatikus feldolgozása alatt megfogalmazza a személyre szabott mondandóját is.
A gyakorlás folyamán annak a képességnek kell kialakulnia, hogy a tanuló úgy tudjon beszélni a képről, mintha az adott, irányító kérdéseket feltették volna neki, de persze anélkül, hogy azokat fel is tették neki. Ez önállóan, otthon is gyakorolható, hiszen a képekről nemcsak szóban, hanem írásban is lehet összefoglalást írni az adott lépéseket követve.
A lépéseket bármely nyelvvizsgára készülőnek ajánlom figyelmébe – én angol nyelvvel foglalkozom, ezért vannak itt angolul és magyarul a lépések leírásai és kérdései.
*** *** ***
ALAPKÉRDÉSEK
1. DOLGOK ÉS SZEMÉLYEK A KÉPEN:
What can you see in the picture? = Mit látsz a képen?
What are there in the picture? = Mi van a képen?
What can be seen in the picture? = Mi látható a képen?
What are they like? = Milyenek?
2. HELYSZÍNEK A KÉPEN:
Where are the things in the picture? = Hol vannak a dolgok a képen?
Which part of the picture are they in? = A kép melyik részén vannak?
3. ELHELYEZKEDÉS A KÉPEN:
Where are the things in reationship to each other? = Hol vannak ezek a dolgok egymáshoz képest?
4. A KÉPEN LÁTHATÓ FOLYAMATOK:
What is happening to them? = Mi történik velük?
What are they doing at the moment? = Mit csinálnak ebben a pillanatban?
5. A KÉPEN LÁTHATÓ FOLYAMATOK TÖRTÉNETBE HELYEZÉSE – ELŐZMÉNYEK ÉS KÖVETKEZMÉNYEK:
What have they done? = Mit csináltak ezelőtt? Mi történt velük ezelőtt? (= Minek a következménye, ami a képen látható?)
What are they going to do? = Mit fognak csinálni? Mi fog történni velük? (= Mi következik abból, ami a képen látható?)
6. SZEMÉLYES REFLEXIÓK A KÉPRE:
What do you think of the thing, event, etc. you can see in the picture? = Mit gondolsz arról a dologról, eseményről, stb.-ről, amit a képen látsz?
Do you have any experience that can be connected to the picture? = Van bármilyen tapasztalatod/élményed, ami összekapcsolható a képpel?
*** *** ***
SZERKEZETEK ÉS KIFEJEZÉSEK AZ ALAPKÉRDÉSEK MEGVÁLASZOLÁSÁHOZ
1. In the picture I can see … . = A képen látok …
I can see … in the picture. = … -t látok a képen.
In the picture … can be seen. = A képen… látható.
In the picture there is/are … . = A képen van(nak) … .
*** *** ***
2. The … is … (elöljárós szerkezetek). = A … (vhol) van.
in the middle (of the picture) = középen; a kép közepén
in the centre (of the picture) = középen; a kép közepén
at the top (of the picture) = felül; a kép felső részén
at the bottom (of the picture) = alul; a kép alsó részében, a kép alján
on the left-hand side (of the picture) = a baloldalon; a kép bal oldalán
on the right-hand side (of the picture) = a jobboldalon; a kép jobb oldalán
in the top right-hand corner (of the picture) = a jobb felső sarokban; a kép jobb felső sarkában
in the top left-hand corner (of the picture) = a bal felső sarokban; a kép bal felső sarkában
in the bottom right-hand corner (of the picture) = a jobb alsó sarokban; a kép jobb alsó sarkában
in the bottom left-hand corner (of the picture) = a bal alsó sarokban; a kép bal alsó sarkában
in the foregroung (of the picture) = az előtérben; a kép előterében
in the background (of the picture) = a háttérben; a kép hátterében
on the horizon = a horizonton
in the distance = a távolban
in sight = látható
out of sight = nem látható
*** *** ***
3. A képen látható dolgok, személyek, épületek, stb egymáshoz képesti elhelyezkedéséről csak a helyre vonatkozó elöljárók biztos ismeretében lehet beszélni. Amennyiben a vizsgázó ezek jelentésével tisztában van, még egy egyszerűbb képről is sok mindent el tud mondani. Az elöljárók alapjelentéséről itt olvashatunk egy tömör összefoglalást.
*** *** ***
4. A képen éppen folyamatban lévő cselekvések és események leírására alapvetően a folyamatos jelen használható.
now = most
at the moment = ebben a pillanatban
*** *** ***
5. Az adott képet itt egy film egy képkockájának tekintjük, aminek természetesen van előzménye és van következménye, folyománya. Az előzményeket a befejezett jelennel vagy folyamatosan befejezett jelennel; míg a kép alapján kikövetkeztethető következményeket akár folyamatos jelennel vagy a (be) going to szerkezettel fejezhetjük ki.
*** *** ***
6. I think = Szerintem / Úgy gondolom …, In my opinion …, = Véleményem szerint …, stb. vélemény kifejező szerkezetek; történetek, személyes élmények elmesélése.
*** *** ***
EGYÉB GYAKORLATOK KÉPFELADATOKHOZ
Egyszerre egy szempontot, egymás után több képen
A különböző alapkérdésekből csak egyet-egyet teszünk fel, és egymás után több képpel kapcsolatban is megválaszoljuk. Pl. „Mi van a képen?” – és egy magazin átlapozgatása során látott képekkel kapcsolatban igyekszünk a lehető legtöbb dolgot megnevezni azokon.
Képre anyanyelven megoldást írni, ezt lefordítani
Egy képet anyanyelven jellemzünk az alapkérdések alapján, majd azt lefordítjuk.
Tipikus kifejezések felhasználása kép témája alapján /főleg 5.-6. pont!!/
Csak a tipikus szerkezetekkel alkotunk mondatokat adott képekre. Ez drill-feladatként is alkalmazható, pl. a befejezett jelen have/has+III.a szerkezetét egymás után több képre is alkalmazzuk, elmondva, hogy szerintünk mi volt az előzménye a képen látható eseményeknek.
Képleírások fordítása, tanulmányozása, elemzése
Számos vizsgafelkészítő könyvben vannak mintaképek és azok mintamegoldásai. Azokat lefordíthatjuk, és vizsgálhatjuk az alapján, hogy mennyire jól jellemzi az adott képet.
Képleírások alapján képvázlat készítés
Körülbelül az előbbi feladat fordítottja: egy kép leírása alapján kell felvázolni rajzban a képet.
Képleírás kijavítása kép alapján
Egy meglévő képleírás hibáit kell kijavítani.
***
BRAIN STORMING, 2013-05-30