Brain Storming nyelvtanulási segédletei

BRAIN STORMING három évtizedes nyelvoktatási és fordítói tapasztalata és gyakorlata által kiérlelt módszerek és segédletek tárháza.

Bejegyzések

Friss topikok

Címkék

Címkefelhő

175 szavas szövegben az összes fontos angol igeidő ­– avagy: megint csak időzzünk az (ige)időknél!

2012.10.02. 13:25 aforizmágus

http://www.ego4u.com/images/grammar/tenses.en.png(Angol-magyar) Példaszöveg (és magyarázat) a gyakran használt angol igeidők komplex bemutatására!

*** *** *** *** *** *** *** ***

*** *** *** *** *** *** *** ***

Bevezetésképp némi ismétlés innen:

Hogyan gyakoroljuk az angol igeidőket gyorsan, hatékonyan, átfogóan, egyszerűen? - Így....

(Személyes oktatói, fordítói) Gyakorlati tapasztalatok alapján a leggyakrabban használt 9 /értsd: megtanulni, ismerni, használni tudni érdemes/ igeidő:

E,F,B,FB/jelen; E/jövő, (be) going to; E,F,B/múlt

1. E/jelen = egyszerű jelen – (1), (2)

2. F/jelen = folyamatos jelen – (3), (4), (5), (6)

3. B/jelen = befejezett jelen – (7), (8)

4. FB/jelen = folyamatos befejezett jelen – (9), (10)

5. E/jövő = egyszerű jövő – (11)

6. (be) going to – jövő = tervezett jövő – (12), (13), (14), (15)

7. E/múlt = egyszerű múlt – (16)

8. F/múlt = folyamatos múlt – (17), (18), (19), (20)

9. B/múlt = befejezett múlt – (21)

*** *** *** *** *** ***

Az igeidők szerkezeti képletei:

(A használt jelölések jelentései: A= Alany; E/3= Egyes szám 3. személyű alany; I.a.= az ige 1. szótári alakja; II.a.= az ige 2. szótári alakja= a múlt idő alakja; III.a.= az ige 3. szótári alakja= a múlt idejű melléknévi igenév; -ing= az ige ing végződésű alakja)

  1. A + I.a.
  2. E/3 + (I.a.+s)
  3. I am –ing
  4. E/3 is –ing
  5. You are –ing
  6. We are –ing
  7. A + have + III.a.
  8. E/3 + has + III.a.
  9. A + have + been –ing
  10. A + has + been –ing
  11. A + will + I.a.
  12. I am going to + I.a.
  13. E/3 is going to + I.a.
  14. You are going to + I.a.
  15. We are going to + I.a.
  16. A + II.a.
  17. I + was + -ing
  18. E/3 + was + -ing
  19. You + were + -ing
  20. We were + -ing
  21. A + had + III.a.

A szövegben a vastagon szedett, aláhúzott alakok szerepelnek – nem szerepel minden személyű és számú igeidős szerkezet, de mind, az itt tárgyalt a kilenc igeidő képviselve van.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

A példaszöveg – tisztán angolul:

It’s raining outside and I’m sitting at home and writing a letter. I always write a letter, when I have problems. Many years ago I met a nice man who told me to look for him in case of having any problems.  I was working alone and I was very lonely when I met him, so I got very happy to find somebody who I could turn to having problems. I have been writing it for about half and an hour and I want to finish it before 4 pm, because I will go to town this afternoon, and I will post it. I have written him some times and he has always given me very useful pieces of advice. Before I met him, I had not known anyone who I could have written about my problems. I hadn’t written letters to anybody at all before I met him. It is a good way of solving personal problems and I’m sure he is going to give me useful ideas how to solve my present problems. (175 szó)

Tisztán magyarul:

Odakint (éppen) esik az eső, én pedig (éppen) otthon ülök és (éppen) levelet írok. Mindig levelet írok, amikor problémáim vannak. Sok évvel ezelőtt találkoztam egy kedves emberrel, aki azt mondta nekem, hogy keressem meg őt abban az esetben, ha problémáim vannak. Éppen egyedül dolgoztam és nagyon magányos voltam, amikor megismerkedtem vele, így nagyon megörültem annak, hogy találtam valakit, akihez fordulhatok, amikor problémáim vannak. Már jó félórája írom (egyfolytában) és be akarom fejezni (du.) 4 óra előtt, mert el fogok menni a városba ma délután, és fel fogom adni. Már írtam (ezelőtt/eddig) neki néhányszor, és ő mindig nagyon hasznos tanácsokat adott. Mielőtt találkoztam vele, nem ismertem senkit, akinek írni tudtam volna a problémáimról. Én egyáltalán nem írtam senkinek levelet mielőtt találkoztam (volna) vele. Ez jó módja a személyes problémák megoldásának és biztos vagyok benne, hogy hasznos ötleteket fog adni arra, hogyan oldjam meg a jelenlegi problémáimat. (145 szó)

*** *** *** *** *** ***

A példaszöveg, az igeidők jelölésével:

It’s raining(4) outside and I’m sitting(3) at home and writing(3) a letter. I always write(1) a letter, when I have(1) problems. Many years ago I met(16) a nice man who told(16) me to look for him in case of having any problems.  I was working(19) alone and I was(16) very lonely when I met(16) him, so I got(16) very happy to find somebody who I could(16) turn to having problems. I have been writing(9) it for about half and an hour and I want(1) to finish it before 4 pm, because I will go(11) to town this afternoon, and I will post(11) it. I have written(7) him some times and he has always given(8) me very useful pieces of advice. Before I met(16) him, I had not known(21) anyone who I could have written about my problems. I hadn’t written(21) letters to anybody at all before I met(16) him. It is(2) a good way of solving personal problems and I’m(1) sure he is going to give(13) me useful ideas how to solve my present problems.

A magyar fordítás ugyancsak az igeidők jelölésével:

Odakint (éppen) esik(4) az eső, én pedig (éppen) otthon ülök(3) és (éppen) levelet írok(3). Mindig levelet írok(1), amikor problémáim vannak(1). Sok évvel ezelőtt találkoztam(16) egy kedves emberrel, aki azt mondta(16) nekem, hogy keressem meg őt abban az esetben, ha problémáim vannak. Éppen egyedül dolgoztam(19) és nagyon magányos voltam(16), amikor megismerkedtem(16) vele, így nagyon megörültem(16) annak, hogy találtam valakit, akihez fordulhatok(16), amikor problémáim vannak. Már jó félórája írom(9) (egyfolytában) és be akarom(1) fejezni (du.) 4 óra előtt, mert el fogok menni(11) a városba ma délután, és fel fogom adni(11). Már írtam(7) (ezelőtt/eddig) neki néhányszor, és ő mindig nagyon hasznos tanácsokat adott(8). Mielőtt találkoztam(16) vele, nem ismertem(21) senkit, akinek írni tudtam volna a problémáimról. Én egyáltalán nem írtam(21) senkinek levelet mielőtt találkoztam(16) (volna) vele. Ez(1) jó módja a személyes problémák megoldásának és biztos vagyok(1) benne, hogy hasznos ötleteket fog adni(13) arra, hogyan oldjam meg a jelenlegi problémáimat.

*** *** *** *** *** ***

Biztosan sokaknak feltűnt, hogy sok olyan igealak van a szövegben, amit nem jelöltem számmal, vagyis nem „tiszta” igeidős alakokról van szó, hanem IGENEVES SZERKEZETEKRŐL, pl.:

„who told(16) me to look for him in case of having any problems.”

= aki azt mondta nekem, hogy keressem meg őt abban az esetben, ha problémáim vannak.

… vagy ÖSSZETETT SEGÉDIGÉS SZERKEZETRŐL:

„I had not known(21) anyone who I could have written about my problems.”

= nem ismertem(21) senkit, akinek írni tudtam volna a problémáimról.

Ezekről a későbbiekben fogok részletesebben írni.

***

Jó tanulást, tanulmányozást és gyakorlást mindenkinek!

(Mind a példaszöveg, mind a fordítás Brain Storming írása.)

Szólj hozzá!

Címkék: fordítás angol angol tananyag példamondatok igeidők középfok gyakorló szöveg

A bejegyzés trackback címe:

https://bsnyelvtanfolyam.blog.hu/api/trackback/id/tr794815644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása